Kiss 50: Glam Rocki ajatu kaja

Tõnu Trubetsky

Aastal 2023 tekkis Glam Rocki kosmosesse sädelev tähtpäevade kaskaad, mis heidab tähelepanu selle žanri püsivale pärandile. Rock’n’Rolli tähetolmust sädelevate verstapostide hulgast paistab silma mässumeelse vaimu ja teatraalsuse majakas – 50 aastat Kissi loomisest 1973. aastal.

Kui me süveneme juubelitest ning tähtpäevadest kootud Glam Rocki gobelääni, on Kiss selles pidustuste sümfoonias kesksel kohal. Ikoonilise bändi kõrval on oma nimed muusikaajaloo annaalidesse söövitanud ka teised Glam Rocki ajastu tipptegijad: David Bowie “Aladdin Sane”, Alice Cooperi “Muscle of Love”, Electric Light Orchestra “ELO 2”, Harpo “Honolulu”, Mudi plahvatuslik singel “Dynamite”, Suzi Quatro samanimeline debüütalbum, Queeni omanimeline ava-album ja Slade’i antoloogiline album “Sladest” jagavad kõik oma kuldset juubelit tähistades tähelepanu keskpunkti.

Glam Rocki rütm pulseerib koos Joan Jett & The Blackheartsiga, kelle album “Album” saab 40-aastaseks, samas kui Sparksi “A Woofer in Tweeter’s Clothing” ja The Sweeti samanimeline kogumikalbum tähistavad oma 50. aastapäeva. 1973. aastal oma pärandit alustanud The Wild Cats kajastab mässumeelset vaimu, mis defineeris ajastu.

Albumite ja bändide reaalidest kaugemale jõudes avaneb Glam Rocki saaga koos Mudi dünaamilise singli “Dynamite” 50. aastapäevaga, Smokie (algselt tuntud kui The Yen) loomisega 1963. aastal ja The Wild Catsi loomisega 1973. aastal.

Ka ABBA album “Ring Ring” võtab oma koha selles sädelevas kavalkaadis, tähistades 50 aasta möödumist selle ilmumisest, samal ajal kui Les McKeown’i (Bay City Rollers) 68. ja Princess Anni-Frid, Dowager Countess of Plauen’i (Anni-Frid Lyngstad’i; ABBA) 78. sünnipäev lisavad sellele Glam Rocki pidustuste sümfooniale isiklikud noodid.

Selles Glam Rocki verstapostide kaleidoskoobis ei tõuse Kiss esile mitte ainult lavasid sütitava bändina, vaid ka tõrvikukandjana ajastul, kus muusika, stiil ja mässumeelsus lähenesid. Ajakoridore läbides jääb püsima Glam Rocki kaja, tuletades meile meelde, et 1970ndate vaim kõlab jätkuvalt, tagades, et selle muusikalise ajastu sära ja glamuur jäävad ajatuks. Teekond on just alanud ja Kiss jääb oma 50-aastase pärandiga juhttäheks sellel kosmilisel juubelil, mis tähistab Glam Rocki kustumatut jälge muusikamaailmas.

Teatraalse Rocki pioneerid

1973. aastal New Yorgis loodud Kiss tungis muusikaareenile omapärase seguga plahvatusohtlikest esitustest, keerukatest kostüümidest ja hümnilistest lugudest. Kvartett, kuhu kuulusid Paul Stanley, Gene Simmons, Ace Frehley ja Peter Criss, võttis omaks elust suurema maailma, mis väljus traditsioonilise rocki valdkondadest. Kiss ei olnud pelgalt bänd; see oli visuaalne vaatemäng, teatrielamus, kus põrkusid muusika ja etenduskunst.

2023. aastal oma 50. aastapäeva tähistav Kiss jääb Glam Rocki püsivaks ikooniks. Alates näovärvist kuni pürotehnikani oli iga element hoolikalt meisterdatud, et luua kaasahaarav kogemus. “Detroit Rock City”, “Rock and Roll All Nite” ja “I Was Made for Lovin’ You” on vaid mõned nende hümnid, mis on jäädvustatud Rock’n’Rolli kuulsuste hallis.

Glamuurne seinavaip, Shang-a-Lang ja tartaanimaania: Kiss ja Bay City Rollers

Sel ajal, kui Kiss vallutas Ameerika lavasid, meisterdas Bay City Rollers teiselpool Atlandi ookeani oma Glam Rocki maagilist kaubamärki. Šoti popsensatsioon oma nakatavate meloodiate ja iseloomuliku tartaanirõivastusega muutus 1970ndate keskel ülemaailmseks nähtuseks. Bay City Rollersi karismaatiline frontman Les McKeown lisas bändi kuvandile mässumeelset võlu. Lauludest nagu “Saturday Night”, “Shang-a-Lang” ja “Bye Bye Baby” said ühe põlvkonna hümnid, mis katapulteeris Rollersi teismeliste fännide stratosfääri. 12. novembril 1955 sündinud Les McKeown mängis Bay City Rollersi soundi määramisel keskset rolli. Kui tähistame Kissi 50. aastapäeva ja mõtiskleme Bay City Rollersi mõju üle, saab selgeks, et Glam Rock polnud lihtsalt žanr; see oli kultuurinähtus. Üheskoos moodustavad nad sädeleva peatüki selle erakordse muusikalise ajastu elust suuremas loos.

Kohtumine kosmilises kollisioonis: Kiss ja David Bowie

Kui Kiss tõi endaga lavale tule ja suitsu, oli David Bowie Glam Rocki visionäär. 1973. aastal lasi Bowie välja albumi “Aladdin Sane”, tuues kuulajateni muusikalise paljuütlevuse. Glam Rocki teekondi jälgides mõistame, et David Bowie ja Kiss olid erinevates galaktikates, kuid jagasid ühist kirge teatri, muusika ja eneseväljenduse vastu. Bowie alter ego Ziggy Stardust sai ikooniliseks ning tema futuristlikud kostüümid ja kosmilised kontseptsioonid muutsid ta Glam Rocki kuningaks. 1974. aastal, kui Kiss ja Bowie muusikamaailmas tähelennul olid, kohtusid nad kujundlikul moel kosmilises kollisioonis. Bowie astus lavale New Yorgis, ja kellelgi ei olnud aimugi, et peatselt jõuavad staadionitele kabuki-maskidega mehed ja nende laul “Rock and Roll All Nite”. Kui Bowie võlus kuulajaid “Starmaniga”, siis Kiss kutsus meid endaga “Detroit Rock City” ja “Bethi” helidesse. Bowie ja Kiss on jäädvustanud hetki, mis sillutasid tee uutele kunstilistele väljendusvormidele ja inspireerisid põlvkondi. 50 aastat hiljem on Kiss ja Bowie rohkem kui lihtsalt nimed muusikaajaloos – nad on kultuurilised ikoonid, kelle pärandit saab mõista ainult nende unikaalse muusikalise ja visuaalse teekonna kaudu.

Kohtumine eepilises šokis: Kiss ja Alice Cooper

Kui räägitakse 1970. aastate šokeerivatest lavashowdest, siis Kiss ja Alice Cooper on kindlasti esimesed, kes meelde tulevad. Nende loominguline energiaväljendus ja sürreaalsed lavakostüümid lõid Glam Rocki fantaasiamaailma, kus muusika ei olnud ainus kunstivorm. Alice Cooper, tuntud oma šokeerivate lavashowde ja teatraalsete esinemiste poolest, kujutas endast Glam Rocki pimedamat poolt. Tema albumid “Love It to Death” ja “Killer” olid murrangulised ning tõid muusikamaailma sünge atmosfääri. Kiss, mille liikmed Gene Simmons, Paul Stanley, Ace Frehley ja Peter Criss kandsid meiki ja kabuukostüüme, vallutasid lava oma uskumatute esinemistega. Nende hitt “God of Thunder” ja sellele järgnenud album “Destroyer” defineerisid Kissi kui lavashow meistreid. 50 aastat hiljem jäävad Kiss ja Alice Cooper elavateks legendideks, kelle mõju muusika- ja meelelahutusmaailmale ulatub kaugemale kui keegi oleks osanud ette kujutada.

Ekstravagantne kohtumine: Kiss ja Disneyland After Dark (D-A-D)

Glam Rocki maailm muutus 1983. aastal, kui Kiss leidis endale uue õpilase, Taani rockbändi Disneyland After Dark, hiljem tuntud kui D-A-D. See ekstravagantne kohtumine tõi kaks erinevat muusikamaailma kokku ühte nurka, luues üllatava sümbioosi. 1983. aastal, olles kogenud pöörast edu ja läbinud mitmeid muutusi, ühendati Hillerødi kontserdil 21. novembril 1983 jõud Taani bändiga D-A-D, kes tollal alles alustas oma muusikalist teekonda, kandes Põhjamaade rocki pärandit. Lick It Up World Tour, mis haaras mitmeid riike ja pani fännid üle Maailma ootusärevusse, tõi kaasa juhusliku kokkupuute D-A-Di ja Kissi vahel. Kissi eel laval särav D-A-D tõi lavale kaasa Põhjamaade vabameelse oleku, lõbusa suhtumise ja rõõmsameelse muusika. Olgugi, et Kissi ja D-A-Di partnerlus piirdus vaid ühe kontserdiga, said fännid osa unikaalsest kooslusest, mis jääb Taani muusikaajalukku.

Märgilised hetked Glam Rocki kuldaegadest: Kiss ja Electric Light Orchestra (ELO)

Kissi 50. juubelit tähistades heidame pilgu ühele erilisele hetkele bändi ajaloos, kui nad kohtusid maailmakuulsa Electric Light Orchestra'ga (ELO). See kohtumine leidis aset Louisvilles, Kentuckis 14. aprillil 1976. aastal, kui mõlemad bändid olid jõudsalt tõusmas muusikamaailma tippu. Kiss, tuntud oma šokeerivate lavashowde ja raske kitarrimuusika poolest, ja ELO, mille muusika ühendas rocki, popi ja süntesaatori maagiat, kombineerisid jõud, tuues kuulajateni ainulaadse muusikalise koosluse. Selle kohtumise tulemusena sündis mitte ainult põnev muusikaline dialoog, vaid ka üks märgilisemaid hetki Glam Rocki ajaloos.

Eesti muusika tee Maailma südamesse: Kiss ja Harpo

Üks eriline hetk Kissi karjääris seostub ootamatult Eesti juurtega artistiga – Harpoga. Aastal 1975 ilmus Harpo, täieliku nimega Jan Harpo Torsten Svensson, rahvusvahelisele muusikamaastikule oma singliga “Moviestar”. See laul muutus kiiresti megahitiks, jõudes paljude riikide edetabelite tippu, olles esikohal Austria, Taani, Norra, Rootsi, Šveitsi ja Lääne-Saksamaa edetabelites. 1976. aastal korraldas Kiss Kanada-Euroopa-USA turnee Destroyer Tour, kus nad astusid üles mitmes Euroopa riigis, sealhulgas Rootsis, kust Harpo – noor Rootsi-Eesti artist – pärit oli. See oli võimalus, kus kaks üsna erinevat kultuuri ja glamrocki allstiili põrkusid laval ühel suurejoonelisel kontserdil Lundis 30. mail 1976. Kissi lavaline suurejoonelisus koos Harpo värskendava stiiliga andis fännidele kogemuse, mida nad ei unusta kunagi.

Hüpoteetiline afäär: Kiss ja Joan Jett & The Blackhearts

Ace Frehley (Kiss) ja Joan Jett’i vaheline oletatav afäär tõi kokku kaks erinevat ajastut ja stiili muusikamaailmas, luues eeldatava unustamatu hetke, mida fännid mäletavad siiani. 1996. aastal kohtus Ace Frehley Kissist väidetavalt teise ikoonilise artistiga – Joan Jett’iga, kes oli endine The Runaways’i liige, olles juba 1975. aastal hakanud tekitama laineid oma bändiga The Blackhearts. Ace Frehley Kissist ja Joan Jett & The Blackhearts kohtusid väidetavalt samas stuudios 1996. aastal. Selle ühise hüpoteetilise sesooni eripära seisnes kahe erineva põlvkonna rockienergia ühendamises. Ace Frehley kosmiline “hullumeelsus” ja Joan Jett’i jõuline esitusstiil pakkusid fännidele vaieldavat muusikakuulamist loo “Love Is All Around” näol. Lisaks vaidlusalusele ühisele stuudiosesoonile tekitas Ace Frehley ja Joan Jett’i fännides elevust ka kuulujutt või fantaasia ühise dueti loomisest. Joan Jett, kes oli tuntud oma punkrocki mõjutustega, olevat leidnud Ace Frehley’ga ühise keele, luues väidetavalt midagi ainulaadset. Olgugi, et see idee ei realiseerunud toona, jättis see õhku aimduse võimalikust koostööst tulevikus. Kas Ace Frehley ja Joan Jett on tõesti üheskoos laval säranud? Küsimus Ace Frehley ja Joan Jetti koostöö kohta on juba aastaid huvi pakkunud, kuid vastus selle müstilise dueti olemasolu kohta jääb endiselt lahtiseks. Üks fänn krüptonüümiga u/c475 jagas oma mälestusi, kuidas ta kunagi kuulas Joan Jetti esitatud laulu “Love Is All Around”, mille esitajana olevat mainitud ka Ace Frehley nime. Need mälestused viitavad sellele, et ligi 15 aastat tagasi võis olemas olla versioon, kus Ace Frehley andis omapoolse panuse. Kuigi see ei pruugi olla tuntud fakt, on seda mainitud mõnedes vähemlevinud allikates nagu ühe Last.fm’i kasutaja poolt ning Hollandi veebilehes Musicmeter.nl, mis kinnitab Ace Frehley osalemist laulus. Paraku pole seni leitud ametlikku kinnitust ega üldiselt teada olevat salvestust laulust, kus mõlemad muusikud koos esineksid. Küsimus jääb seega õhku rippuma, kuid võib-olla on see müstiline duett peidetud mõnes varjatud arhiivis või fännide mälestustes, oodates avastamist. Ajalugu rockib edasi ning selle võimaliku dueti saladus võib ühel päeval lahenduse leida.

Tinglik ekstsentriline kollaboratsioon: Kiss ja Mud


Glam Rocki pioneer Kiss ja Briti ansambel Mud oleksid võinud 1973. aastal ühineda üle Euroopa toimuval turneel, luues unikaalse kombinatsiooni. Nende koos esinemised oleksid pakkunud publikule erakordseid hetki, eriti võimaliku ühise esitusega Mud’i plahvatuslikust hittsinglist “Dynamite”. See oletuslik kohtumine oleks rikastanud mõlema bändi loomingut ning oleks jäänud muusikaajalukku kui kordumatu hetk Glam Rocki maailmas.

Ungari varjundiga kuumad hetked: Kiss ja Suzi Quatro

Kissi basskitarrist Gene Simmons ja Suzi Quatro, esimene tõeline glam ja hard rocki esinaine, on mõlemad pärit seikluslikest Ungari suguvõsadest. Gene Simmonsi vanemad, Flora Klein ja Ferenc Witz, mõlemad Ungari päritolu, kandsid endaga kaasas mitmekesist kultuuripärandit. Simmons sündis 1949. aastal Haifas, Iisraelis, kuid emigreerus varsti pärast seda koos perekonnaga New Yorki. Kissi loomine 1973. aastal tähistas rockmuusika uut ajastut. Üks Kissi tuntuimaid lugusid, “I Was Made For Lovin’ You”, mille kirjutas Desmond Child, kellel on samuti Ungari juured, muutus kiiresti bändi lipulaevaks. Gene Simmonsi sidemed Ungariga on sügavad – ta räägib soravalt ungari keelt ning on alati uhkusega rõhutanud oma juuri. Suzi Quatro sündis 1950. aastal Detroidis. Tema ungarlasest ema Helen Szaniszlay päritolu lisas tema identiteedile rikkaliku maitsevarjundi. Suzi õppis kitarrimängu oma itaallasest džässmuusikust isalt Art Quatrolt, kes innustas tütart muusikamaailmaga lähemalt tutvuma. Suzi saavutas kuulsuse Inglismaal, kus tema karjäär tõusis haripunkti 1970. aastatel. Ta sai tuntuks Chinni ja Chapmani laulude esitamise ning eriti dueti koos Chris Normaniga “Stumblin’ In” kaudu. Suzi Quatro on endiselt aktiivne ja tema ainulaadne esinemisstiil jätkab publiku võlumist. Aastal 1973, Glam Rocki hiilgeajal, sattusid Kiss ja Suzi Quatro muusikamaailma keerises esmakordselt kokku. Nende esimene ühine kontsert kinnitas, et nad jagasid mitte ainult muusikalist keemiat, vaid ka lava. Suzi Quatro räägib enda kontsertist koos Kissiga:

“Kiss supported me on my first tour of America when I had just had my hits. They were on the bill with Blue Öyster Cult and they supported me in Detroit. They were my support group and I recently told Gene [Simmons] that and he cracked up and said that he remembered it well.” – “Kiss soendas mind minu esimesel Ameerika-turneel, kui ma olin just saanud oma hitid. Nad olid nimekirjas koos Blue Öyster Cult’iga ja nad soendasid mind Detroitis. Nad olid minu soendusbänd ja ma ütlesin seda hiljuti Genele [Simmonsile] ja ta tõusis püsti ja käratas, et mäletab seda hästi.”

1992. aastal toimus Tallinna Linnahallis üks legendaarne sündmus, kui glam ja hard rock’i kuninganna Suzi Quatro astus Eesti publiku ette. Pärast energilist kontserti toimus eksklusiivne interview Hommikulehele, mille ma läbi viisin. Suzi Quatro, kelle suurimad hitid nagu “If You Can’t Give Me Love” ja “Tear Me Apart” olid vallutanud Maailma lavasid, olid Tallinna Linnahallis peetud kontsertil pannud Eesti muusikasõprade südamed kiiremini põksuma. Pärast võimsat etteastet leidis aset unikaalne hetk, kui ma asusin esitama küsimusi Suzi Quatrole. Interview käigus arutlesime mitmetel teemadel, alates muusika loomisest kuni rockmuusika rollini ülemaailmsel kultuurimaastikul. Suzi Quatro, kellel on juured Itaalia ning Ungari päritolu perekondades, leidis Eestis sooja vastuvõtu ning jagas oma kogemusi ja nägemusi rockmuusika maailmast.

Kui kaks suurt kohtuvad: Kiss ja Queen

9. august 1986. aastal sai ajalooliseks päevaks Queeni jaoks, kui nad esinesid viimast korda kontsertil koos Freddie Mercuryga Knebworth Festivalil Inglismaal. Kontserdi lõpetasid nad võimsalt: “We Will Rock You/We Are The Champions” ja “God Save The Queen”. See sündmus kujunes tagantjärele märgiliseks, sest oli Queeni originaalkoosseisu viimane ülesastumine enne Mercury surma. Samal kuupäeval 9 aastat hiljem, 9. augustil 1995. aastal, toimus veel üks märkimisväärne sündmus: Kissi originaalkoosseisu liikmed tulid taas kokku esmakordselt peale 1980. aastat. Peter Criss ja Ace Frehley liitusid bändi tollase koosseisuga, et salvestada MTV Unplugged erietendus, mis hiljem avaldati albumina “Kiss Unplugged”. See sündmus oli eriline ka seetõttu, et esmakordselt tehti etteaste ilma meigita. Kiss ja Queen ei oleks saanud olla rohkem erinevad oma stiili ja lavakostüümide poolest, kuid just see erinevus lõi põneva dünaamika nende esinemiste ajal. Täna, Kissi 50. juubeli puhul, mäletame nende kohtumist Queeniga ajas kui olulist osa glamrocki kuldajastust.

Võimsad hetked: Kiss ja The Runaways

Kui Glam Rocki kaks suurt ikooni, Kiss ja The Runaways, esimene tuntud tüdrukutebänd rockimaailmas, teleekraanidel kohtusid, sündis muusikaline sümbioos, mis jätkab rockimaailma raputamist tänaseni. Nende kokkupuude Glam Rocki teatris tõi esile nii erinevused kui ka sarnasused, luues muusikalise dialoogi, mida mäletatakse tänaseni. The Runawaysi energiline stiil ja mässumeel tõid esile naisjõu Rock’n’Rollis ning nende kohtumine Kissiga teleekraanidel muutis ajaloo kulgu.

Energiast kütust: Kiss ja Slade

Gene Simmons, Kissi bassimängija ning üks asutajaliikmetest, on avameelselt rääkinud Briti rocki mõjust Kissi muusikale. Ta on tunnistanud, et paljud Kissi riffid on inspireeritud Briti muusikast. Erilise tähelepanu all on olnud Slade’i mõju. Simmons on öelnud, et “Rock and Roll All Nite” on otsekui Slade’i “Mama Weer All Crazee Now” tütar. Simmonsi raamatus “Kiss and Make-Up” märkis ta, et nad armastasid Slade’i kontakti publikuga ja nende võimet hümne kirjutada. Slade’i energia ning lihtsus avaldasid Kissile sügavat muljet ning nad soovisid luua sama kaasakiskuvat ja energilist muusikat. Nende kohtumine laval oli rohkemat kui lihtsalt kaks bändi, see oli muusikaline dialoog.

Dave Hill (Slade): We toured with Kiss. At the start of the tour we headlined and part way through they hit it big and we ended up supporting them. Gene Simmons has always said we were a big influence on them. He told me that before they started rehearsing, they’d listen to Slade Alive to get them in the mood. There’s other bands as well that have told us how much we influenced them which is always nice to hear.

Rocki piirid: Kiss ja Smokie

Kissi teekond läbi muusikamaailma on olnud täis erinevaid mõjutusi ja kohtumisi teiste suurepäraste bändidega. Üks neist on Briti rockbänd Smokie, mis mängis olulist rolli Kissi arengus ja muusikalises maitses. Smokie asutati juba 1963. aastal, kuid nende tõeline läbimurre toimus 1970ndatel. Samal kümnendil, kui Kiss korraldas turneesid ning sai laialdaselt tuntuks oma suurimate hittide, nagu “Shout It Out Loud” ja “Flaming Youth” kaudu, sündisid ka Smokie suurimad hitid nagu “I’ll Meet You at Midnight” ja “Lay Back in the Arms of Someone”. Kiss ja Smokie suutsid luua unustamatuid hetki oma fännidele, tuues kokku erinevad glamrocki allstiilid ja pakkudes ainulaadset muusikalist elamust.

Elektroonilised sädemed: Kiss ja Sparks

Kissi kirev muusikaline teekond viis nad kokku paljude erinevate bändidega. Üks neist märkimisväärsetest kohtumistest oli Ameerika Glam Rocki bändiga Sparks, kelle looming ning energiline esinemisstiil avaldasid Kissile tuntavat mõju. Sparks, moodustatud Ron ja Russell Maeli poolt, astus muusikamaailma lavale 1966. aastal ja nende eksperimentaalne, sürreaalne lähenemine muusikale tõstis nad esile. Neil oli mitmeid hittlugusid, sealhulgas “This Town Ain’t Big Enough for Both of Us” ja “Angst in My Pants”. Nende muusikaline mitmekesisus ja teatraalsed esinemised pälvisid kiiresti tähelepanu, kaasa arvatud Kissi liikmete seas. Kissi liikmed, eriti Paul Stanley ja Gene Simmons, on väljendanud oma austust Sparksi vastu. Sparksi eksperimentaalne lähenemine ja võime ühendada erinevaid muusikastiile inspireeris Kissi liikmeid mõtlema väljaspool tavapäraseid piire. Sparksi võime kombineerida elektroonilist heli ja rocki energiat jättis jälje ka Kissi loomingusse. Kuigi Sparksi ja Kissi muusikažanrid võivad tunduda esmapilgul erinevad, jagasid nad ühist joont lavalise energia, intensiivsuse, teatraalsuse ja visuaalse kirevuse osas.´Ükskord, kui Kiss kontserdi tagasi lükkas, kutsuti Sparks mängima lõbustuspargi avakontsertil 1977. aasta sensurround-katastroofifilmis, James Goldstone’i “Rollercoasteris”. Hoolimata metsikult ülientusiastliku rahvahulga reaktsioonist ekraanil, mainisid nad hiljem seda etteastet, kui neilt küsiti karjääri suurima kahetsuse kohta.

Magusad kohtumised: Kiss ja The Sweet

Kissi üheks oluliseks mõjutajaks on Briti Glam Rocki bänd The Sweet, tuntud oma esteetika, võimsate vokaalide ja nakatavate meloodiatega. The Sweet sattus Kissi radarile juba varases staadiumis. Mõlema bändi muusikat iseloomustab energiline lavaline esinemisstiil ning võime siduda kergesti meeldejäävaid refrääne. Teleekraanidel kujunes Kissi ja The Sweeti vahel dünaamiline suhe. Mõlema bändi energiline lavashow ja publikuga suhtlemise oskus tõid neid kokku mitmetes tele- ja edetabelisaadetes, olles inspiratsiooniks teineteisele. See vastastikune mõju aitas kujundada Glam Rocki kuldset ajastut, kus visuaalne stiil ja kontsertide theatrum olid sama tähtsad kui muusikaline sisu.

Kosmiline glamuur ja mässumeelsus: Kiss ja The Wild Cats

The Wild Catsi ja Kissi kohtumine toimus Glam Rocki kuumuses, kui mõlemad bändid andsid muusika areenile oma panuse. The Wild Cats, olles üks Glam Rocki pioneeridest, kandis endas mässumeelseid elemente ja vabameelset suhtumist, mis olid sarnased Kissi enda stiilile. Nende kahe bändi vahelised sarnasused kajastusid nii teleshow’des kui ka muusikas, luues võimaluse vastastikuseks mõistmiseks. Kiss ja The Wild Cats jagasid mitut telesaadet, kus nende energilised esinemised tõid publikule kaasa unustamatuid hetki. Nendevahelised TV-ülekanded olid sündmused, kus kombineeriti muusikat, visuaale ja publiku kaasamist. Lisaks andsid TV-esinemised võimaluse täheldada mõjutuste jälgi bändide loomingus ning kujundada rockmuusika suundumusi.

1970. aastate ikoonid: Kiss ja ABBA

1970. aastate muusikamaailmas toimus mitmeid märkimisväärseid sündmusi ja üheks neist oli kahe suure bändi, Kissi ja ABBA, tõus lavadele ja muusikahoroskoopidesse. Kuigi nende stiilid ja muusikalised suunad olid märkimisväärselt erinevad, leidsid mõlemad ansamblid suure edu ja kuulsuse. Kiss, tuntud oma glam ja shockrocki poolest, kombineeris raskeid kitarririffe, lavalist tegevust ja teatraalseid elemente. Teisalt oli ABBA Rootsi popgrupp, mille muusika põhines popi, disco, klassikalise muusika ja Glam Rocki ning kes teab veel mitme stiili elementide ühtesulatamisel. Bändi dünaamilised laulud ja täpne harmoonia tõid neile tohutu populaarsuse üle Maailma. Kuigi Kiss ja ABBA võisid esmapilgul tunduda vastandlikud jõud muusikamaailmas, ei olnud neil kunagi omavahelisi pingeid ega konflikte. Mõlema bändi rahvusvaheline tuntus ja mõju muusikale ei piirdunud ainult nende päritoluriikidega. Kiss ja ABBA domineerisid globaalsel tasandil, mõjutades mitmeid põlvkondi ning avaldades olulist mõju muusikaesteetikale. Üheskoos tähistavad Kiss ja ABBA 50./51. sünnipäeva, olles jätnud endast püsiva jälje muusikaajalukku ning muusikasõprade südametesse üle Maailma. Nende erinevad, ent võrdselt säravad panused muusikamaailma rikastamisel on kestvalt oluline osa 1970. aastate muusikapärandist.

Kiss 50: Rock’n’Rolli hiilguse poole sajandi tähistamine

Ikooniline Ameerika rockbänd Kiss tähistab oma tähelepanuväärset 50-aastast teekonda muusikamaailmas. 1973. aastal New Yorgi plaaditud tänavatel moodustatud Kiss on muutunud sünonüümiks uhketele esinemistele, näomaalingutele ja hümnilistele rockilugudele, mis on jätnud kustumatu jälje Rock’n’Rolli ajalukku. Suurejoonelisel Rock’n’Rolli seinavaibal jääb Kiss elavaks ja püsivaks lõimeks. Nende 50. aastapäeva tähistamine pole bändi jaoks lihtsalt verstapost, vaid ka tunnistus rockmuusika püsivast jõust ühendada, inspireerida ja ületada ajapiire. Siin on Kiss – pool sajandit Rock’n’Rolli öö läbi ja pidutsemist iga päev!

Tõnu Trubetsky